Μονμάρτη: Μια ρομαντική συνοικία στο Παρίσι!!
14 Ιουλίου 2022
Η φλόγα Του Ποιητή
16 Ιουλίου 2022

Παίζοντας με τον Αίσωπο . Μια διασκευή του μύθου «Ο λαγός και η χελώνα»

Πένυ Τοπιντζή – Κωνσταντίνα  Κούκη.

Σε αυτό το άρθρο θα δούμε μια ενδιαφέρουσα διασκευή του γνωστού μύθου του Αισώπου «Ο λαγός και η χελώνα». Στο συγκεκριμένο βιβλίο, οι δύο συγγραφείς-εκπαιδευτικοί εξελίσσουν τον μύθο, δημιουργώντας μια νέα ανάγνωση. Με εργαλείο την ιστορία, φέρνουν στην επιφάνεια των ταλέντων των μαθητών τους, περνώντας σημαντικά μηνύματα στην κοινωνία. Αναδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο την ομορφιά της ιδιαιτερότητας, της διαφορετικότητας και της μοναδικότητας του κάθε ατόμου. Συγγραφείς αυτού του πολλά υποσχόμενου βιβλίου είναι η Κωνσταντίνα  Κούκη και η Πένυ Τοπιντζή. Ενώ, ανήκει στην οικογένεια των εκδόσεων Σιδέρη . Πάμε όμως να δούμε την ευχάριστη κουβεντούλα μας με τις δύο συγγραφείς!

Περιγραφή Βιβλίου

Ο πρώτος που ‘γραψε παιδιά μύθους και παραμύθια

έρχεται από μακριά να ξαναπεί αλήθεια

Μεγάλη προίκα χάρισε που έμεινε στα χρόνια

μιλάμε για τον Αίσωπο που ζει με μας αιώνια

Έτσι ξαναταιριάξαμε λαγό με μια χελώνα

παρέα με τους φίλους τους να δώσουν τον αγώνα.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

  • Πως προέκυψε η ιδέα δημιουργίας του συγκεκριμένου παιδικού βιβλίου; Ποιο το ερέθισμα και ποια η ανάγκη σας οδήγησαν στην διασκευή ενός πασίγνωστου μύθου;

Απ:

(Κ.Κ.) : Η ιδέα προέκυψε στην προσπάθειά μας να οργανώσουμε την καλοκαιρινή γιορτή στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο σε περιοχή της Αττικής, όπου υπηρετούσαμε ως εκπαιδευτικό προσωπικό μαζί με την Πένυ κατά το σχολικό έτος 2018-2019.  Θέλαμε με κάποιο τρόπο να συμπεριλάβουμε σε σχολικό θεατρικό δρώμενο όλους τους μαθητές του σχολείου μας, αξιοποιώντας τις δυνατότητες και τον χαρακτήρα καθενός παιδιού, με σκοπό να κινητοποιήσουμε το ενδιαφέρον τους και το κίνητρό τους για ενεργή συμμετοχή σε αυτήν τη συλλογική προσπάθεια.

(Π.Τ.) : Στο σχολείο φοιτούσαν 52 παιδιά με αναπηρία και θέλαμε στην τελική θεατρική παράσταση να συμμετέχουν όλα είτε είχαν λόγο είτε όχι. Θεωρήσαμε πως ο συγκεκριμένος μύθος και το μήνυμά του είναι κατάλληλο για το πλαίσιο και προσθέσαμε όσους ρόλους χρειαζόμασταν και γράψαμε το κείμενο με την απαραίτητη θεατρική δομή.  Στο παραμύθι που εκδόθηκε κρατήσαμε τους ρόλους που είχαν κείμενο και μόνο ελάχιστες σκηνικές οδηγίες.

  • Ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη με την ειδική αγωγή, αυτό που κέντρισε την προσοχή μου είναι η απαλότητα και η ομορφιά με την οποία παρουσιάζετε την διαφορετικότητα, στην οποία και εστιάζετε. Επίσης απευθύνεστε με το έργο σας τόσο στην ειδική αγωγή, όσο και στην γενική αγωγή. Θα έλεγα σαν εκπαιδευτικός και των δύο, ότι με το βιβλίο σας γεφυρώνεται το νοητό χάσμα  που έχει δημιουργηθεί από στερεότυπα, προκαταλήψεις και ρατσιστικές αντιλήψεις. Θα θέλατε να μας μιλήσετε για αυτό;

Απ. :

(Κ.Κ-Π.Τ) : Είναι ιδιαίτερα ευχάριστο για εμάς να το λέτε αυτό, αφού ήταν και ο σκοπός μας όταν αποφασίσαμε ότι θέλουμε να παρουσιάσουμε τη δουλειά μας. Γνωρίζετε λοιπόν κι εσείς ως εκπαιδευτικός τις προκλήσεις με τις οποίες ερχόμαστε αντιμέτωπες καθημερινά στη δουλειά μας. Η συμπερίληψη είναι κύριο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας, καθώς πρέπει συνεχώς και ευτυχώς να προσαρμοζόμαστε στις ανάγκες της κοινωνίας, αλλιώς δεν θα είχε κάποιο νόημα η δουλειά μας ως εκπαιδευτικοί. Θα θέλαμε πολύ κάποια στιγμή να καταφέρουμε να παρουσιάσουμε αυτό το παραμύθι με συμμετοχή παιδιών τυπικής ανάπτυξης και παιδιών με αναπηρία. Και ευχόμαστε να γίνει πραγματικότητα. Ωστόσο θα θέλαμε να καταχραστούμε λίγο τον χώρο εδώ για να επισημάνουμε κάτι πολύ σημαντικό. Η συμπεριληπτική εκπαίδευση δεν αφορά αποκλειστικά μόνο την ειδική εκπαίδευση και τα παιδιά με αναπηρία. Η συμπερίληψη είναι μια ξεχωριστή κοσμοθεωρία και διαδικασία που αφορά στην εκπαίδευση και την ίδια την κοινωνία και απευθύνεται σε κάθε άνθρωπο ανήλικο ή ενήλικο που περιθωριοποιείται. Το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να εστιάσει και να προχωρήσει σε αλλαγές που θα στοχεύουν στη μείωση του αποκλεισμού και της περιθωριοποίησης, ώστε να φανούν και τα αποτελέσματα στην κοινωνία εν γένει. Ωστόσο καθώς εμείς προερχόμαστε από τον χώρο της ειδικής αγωγής κάτι που έχουμε συζητήσει αρκετές φορές μεταξύ μας, είναι ότι ακόμα και η αντιμετώπιση πολλών όταν τους λέμε ότι εργαζόμαστε στην ειδική αγωγή είναι ότι είμαστε ήρωες. Ακόμα και σε εκδρομές που πηγαίναμε πριν την πανδημία με τους μαθητές μας, κόσμος μάς το έλεγε στον δρόμο όταν έβρισκε ευκαιρία. Αν και δεν αμφισβητούμε την καλοπροαίρετη πρόθεση, εμείς δεν το βλέπουμε έτσι. Για εμάς είναι η δουλειά μας.  Και η αλήθεια είναι πως τελικά καταλήγει να είναι «ενοχλητική» παρατήρηση, γιατί αναδεικνύει το ίδιο το πρόβλημα. Είμαστε όλοι μέλη της ίδιας κοινωνίας. Όλοι έχουμε τη θέση μας. Και όλη η κοινωνία θα έπρεπε να προσανατολίζεται προς τα εκεί ώστε να μην βλέπει ήρωες ανάμεσά της. Έχει μία αποποίηση ευθύνης όλη αυτή η στάση και ευχόμαστε κάποια στιγμή να αλλάξει. Είμαστε σε έναν καλό δρόμο, όμως χρειάζεται ακόμη πολλή προσπάθεια και αλλαγή από όλους.

  • Θα θέλατε να μας πείτε πότε και πως ξεκίνησε η ενασχόληση σας με την ειδική αγωγή;

ΑΠ. :

(Κ.Κ.):  Από τις σπουδές μου στο ίδιο το αντικείμενο της εργοθεραπείας που αφορά  στην παρέμβαση και αποκατάσταση υγείας ώστε άτομα που πάσχουν από διάφορες ψυχικές, σωματικές , αναπτυξιακές και συναισθηματικές διαταραχές, να αναπτύξουν, να ανακτήσουν  και να διατηρήσουν την ικανότητα για δραστηριότητες της καθημερινής ζωής. Επαγγελματικά , όταν εργάστηκα για πρώτη φορά πριν τέσσερα χρόνια σε σχολική μονάδα ειδικής αγωγής.

(Π.Τ.): Αρχικά με την παρακολούθηση εξειδίκευσης στην Ειδική Αγωγή, την πρακτική μου άσκηση στο ειδικό δημοτικό σχολείο που στεγάζεται στο Μαράσλειο διδασκαλείο , με το μεταπτυχιακό μου στην Ειδική Αγωγή και επαγγελματικά με την εργασία μου σε σχολεία ειδικής αγωγής τα τελευταία έξι χρόνια.

  • Θα υπάρξει και συνέχεια εκδόσεων με άλλους μύθους του Αισώπου;

ΑΠ. :

(Κ.Κ. –Π.Τ.): Είναι κάτι που επιθυμούμε.

  • Θα ήθελα να κλείσουμε την συνέντευξη μας με ένα μήνυμα σας, τόσο προς τους εκπαιδευτικούς και ενήλικες, όσο και προς τα παιδιά τα οποία είναι το μέλλον της κοινωνίας μας.

ΑΠ. :

(Κ.Κ – Π.Τ.) Καλή δύναμη σε όλους τις δύσκολες εποχές που ζούμε, αγωνιστικούς χαιρετισμούς στους εκπαιδευτικούς, και στα παιδιά να συνεχίσουν να ονειρεύονται και να «γκρεμίζουν» ό,τι δεν τους ταιριάζει.

  • Βιογραφική παρουσίαση συγγραφέων

ΑΠ. :

Κωνσταντίνα Κούκη

Η Κωνσταντίνα Κούκη γεννήθηκε το1990 στην Αθήνα .Είναι εργοθεραπεύτρια και δραστηριοποιείται στον χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης. Είναι κάτοχος του μεταπτυχιακού διπλώματος «Διοίκηση Εκπαδευτικών Μονάδων» του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται σε ΚΕΔΑΣΥ (Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης) της Αττικής.

Πένυ Τοπιντζή

Η Πένυ Τοπιντζή γεννήθηκε το 1981 στην Αθήνα . Είναι Θεατρολόγος και Φιλόλογος. Έχει εργαστεί ως Θεατρολόγος στη Γενική Αγωγή και ως εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού σε διάφορες ομάδες παιδιών. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στην Ειδική Αγωγή από το ΔΠΘ και το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος». Τα τελευταία χρόνια εργάζεται ως Θεατρολόγος στην Ειδική Αγωγή στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

Ευχαριστούμε θερμά τις δύο συγγραφείς για την όμορφη επικοινωνία μας! Τις ευχόμαστε από καρδιάς υγεία και κάθε επιτυχία.

Επιμέλεια Άρθρου: Τσιασιώτη Γεωργία

**Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση μέρους ή όλου του άρθρου σε οποιοδήποτε μέσο χωρίς την αναφορά στην πηγή.

Comments are closed.