Η ιστορία του Περιπτέρου…
31 Ιανουαρίου 2022
Ο δρόμος με τους …υπαίθριους οδοντιάτρους..
1 Φεβρουαρίου 2022

Υπαίθριοι φωτογράφοι..

Ο υπαίθριος φωτογράφος υπήρξε ιδιαίτερη περίπτωση φωτογράφου χωρίς φωτογραφικό κατάστημα που άνθισε σε όλο τον κόσμο,
αλλά περισσότερο σε φτωχές χώρες σαν την Ελλάδα που η εγκατάσταση σε ένα μαγαζί σημαίνει συχνά για τον επαγγελματία δυσβάσταχτα οικονομικά βάρη.
Έτσι μιας και ο καιρός βοηθούσε μπορούσε κάποιος να εγκαταστήσει στον ανοιχτό ουρανό τα επαγγελματικά του όνειρα.
Στην Ελλάδα το επάγγελμα του υπαίθριου φωτογράφου ξεκίνησε στην αρχή του 20ου αιώνα και έσβησε στην αρχή του 21ου αν και τις τελευταίες δεκαετίες του 20ου είχε ήδη παρακμάσει.
Ο υπαίθριος φωτογράφος είχε συνήθως το στέκι του σε αρχαιολογικούς χώρους( π.χ Ακρόπολη), μπροστά από σημαντικά αξιοθέατα (π.χ Λευκός Πύργος),
σε κεντρικές πλατείες όπως την πλατεία Συντάγματος, αλλά και λιγότερο κεντρικές όπως την πλατεία Δημαρχείου στο Περιστέρι

και διέθεταν ειδική άδεια, που τους εξέδιδε ο Δήμος.

Οι ανάγκες  που κάλυπτε ο υπαίθριος φωτογράφος ήταν κυρίως δύο.
Φωτογραφίες αναμνηστικές που έπαιρνε κάποιος αμέσως από τον τόπο που επισκέπτονταν
και φωτογραφίες για διαφόρων τύπων ταυτότητες και βιβλιάρια

Οι πρώτοι υπαίθριοι φωτογράφοι εμφανίστηκαν στην Ελλάδα λίγο μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους του 1912-1913.

Επρόκειτο για τους πρώτους πρόσφυγες από την Ιωνία. Την περίοδο 1916-1918 το επάγγελμα αυτό άσκησαν πρόσφυγες από τη Ρωσία και τον Πόντο,
ενώ μετά το 1922 πρόσφυγες από τη Σμύρνη και την Κωνσταντινούπολη, πολλοί από τους οποίους ήταν Αρμένιοι και Πόντιοι.
Κύριο γνώρισμα των υπαίθριων φωτογράφων, που εργάζονταν με τη χαρακτηριστική ξύλινη μηχανή πάνω σε τρίποδο, ήταν ότι εμφάνιζαν και εκτύπωναν τη φωτογραφία μέσα σε λίγα λεπτά, στον τόπο όπου βρίσκονταν.
Επειδή δεν διέθεταν τα μέσα για να εκτυπώσουν το αρνητικό σε σκοτεινό θάλαμο, το ξαναφωτογράφιζαν πάνω σε ένα άλλο φωτογραφικό χαρτί.
Γι’ αυτό, δεν χρησιμοποιούσαν αρνητική πλάκα, αλλά ένα φωτογραφικό χαρτί όπου πάνω του εξετίθετο το αρνητικό είδωλο. Η εμφάνιση γινόταν σ’ έναν μικρό σκοτεινό θάλαμο, που βρισκόταν μέσα στην ξύλινη μηχανή τους.
Κατόπιν αντέγραφαν την αρνητική φωτογραφία πάνω σε μιαν άλλη και έτσι δημιουργούσαν την τελική θετική φωτογραφία.
Η μηχανή αποτελούνταν από δύο τμήματα· στο μπροστινό βρισκόταν η φυσούνα και ο φακός με το διάφραγμα και το κλείστρο,
ενώ το πίσω τμήμα ήταν ξύλινο, περιλάμβανε τον σκοτεινό θάλαμο και το πλαίσιο που συγκροτούσε το χάρτινο αρνητικό.
Το εμπρόσθιο τμήμα προερχόταν συνήθως από κάποια παλιά φωτογραφική μηχανή με φυσούνα, και το τοποθετούσαν μπροστά από τον ξύλινο σκοτεινό θάλαμο που κατασκεύαζε οφωτογράφος ή ένας ξυλουργός.
Οι περισσότερες από τις φωτογραφικές μηχανές που χρησιμοποιούνταν για το σκοπό αυτό ήταν γερμανικές, Lea, Zeiss, Ernemann κ.ά. Η όλη κατασκευή ήταν τοποθετημένη πάνω σε σταθερό ξύλινο τρίποδο.

Η μηχανές ήταν βαμμένες ανάλογα με το γούστο του φωτογράφου και διακοσμημένες με διάφορες φωτογραφίες,

που είχαν τραβηχτεί από τον ίδιο ή προέρχονταν από καρτ-ποστάλ, για να είναι πιο εντυπωσιακές.

Ορισμένες μηχανές, εκτός από τον έντονο χρωματισμό τους, είχαν πάνω τους πολύχρωμες χάντρες, κρόσσια και καθρέπτες.
Οι υπαίθριοι φωτογράφοι προτιμούσαν να δουλεύουν εμπειρικά, αχρηστεύοντας τα κλείστρα. Αντί γι’ αυτά χρησιμοποιούσαν ένα μπρούντζινο καπάκι μπροστά από το φακό,
που το έβγαζαν τελετουργικά και το κρατούσαν ψηλά σε όλη τη διάρκεια της λήψης της φωτογραφίας· κατόπιν το τοποθετούσαν ξανά μπροστά από το φακό.
Από τους φωτογράφους αυτούς, κατά μία άποψη, προήλθε και η έκφραση «κοίταξε εδώ που θα βγει… το πουλάκι»,
όταν ήθελαν να κρατήσουν ακίνητα μικρά παιδιά, που έπρεπε ταυτόχρονα να κοιτάζουν το φακό της μηχανής.
Το πρώτο πλήγμα στο επάγγελμα εμφανίσθηκε τα τελευταία προπολεμικά χρόνια ταυτόχρονα με «το Κόντακ».

Πάντως, στα τέλη της δεκαετίας 1950, σύμφωνα με μαρτυρία του δημοσιογράφου Νίκου Καμπάνη, τριακόσιοι περίπου υπαίθριοι φωτογράφοι ήταν γραμμένοι στην επαγγελματική τους Ένωση που ονομαζόταν «Φαέθων».

Με την εμφάνιση των αυτόματων φωτογραφικών μηχανών και των φωτογραφείων που λειτουργούσαν πλέον στις γειτονιές, ήρθε και το τέλος των συμπαθέστατων υπαίθριων φωτογράφων

πηγή: http://photographyinfo.gr

πηγή φωτογραφιών: https://www.aspromavro.net

Εδώ είναι η ομάδα μας στο Facebook και εδώ  η σελίδα μας!!

Comments are closed.