Το 95% των αρχικών τμημάτων του διατηρείται μέχρι και σήμερα και είναι στολισμένο με εκατοντάδες σκαλιστά γλυπτά, καθιστώντας το πλοίο Bάσα ένα μοναδικό κόσμημα τέχνης και ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα του κόσμου.
Το Βάσα ανατράπηκε και βυθίστηκε στο παρθενικό του ταξίδι στη Στοκχόλμη στο 1628.Μετά από 333 χρόνια στον βυθό της θάλασσας, το τρομερό πολεμικό πλοίο ανασύρθηκε .
Το πλοίο κατασκευάστηκε με διαταγή του Γουστάβου Αδόλφου Β’, Βασιλιά της Σουηδίας είχε μήκος 68 μέτρα και ήταν εξοπλισμένο με 64 πυροβόλα, σε ένα από τα πρώτα παραδείγματα πλοίων με δύο καταστρώματα κανονιών.
Η ομάδα του αποτελείτο από μαραγκούς, , γλύπτες, ζωγράφους, υαλοτεχνίτες, σιδεράδες και επαγγελματίες τεχνίτες από πολλούς άλλους κλάδους. Συνολικά τετρακόσιοι άνθρωποι εργάστηκαν στο Bάσα.
Ήταν ολοκαίνουριο και είχε πάρει το όνομα Vasa από το οικόσημο της κυβερνούσας δυναστείας Vasa. Για την επισφράγιση της επίσημης και λαμπερής εκδήλωσης καθέλκυσης του πλοίου, εκτοξεύτηκαν πυροβολισμοί από τα πλευρά του πλοίου ως πολεμικός χαιρετισμός.
Ωστόσο, η μοίρα επιφύλασσε ένα άδοξο τέλος για το καμάρι της Σουηδίας, καθώς 20 λεπτά μετά τον απόπλου του βούλιαξε, συμπαρασύροντας στον θάνατο 30 από τους επιβαίνοντές του.
Τον 17ο αιώνα χρησιμοποιούσαν πίνακες διαστασιολόγησης, οι οποίοι, για τα δεδομένα της εποχής εκείνης, είχαν μάλλον καλά αποτελέσματα για το σχεδιασμό των πλοίων. Από νεότερη βιβλιογραφία γνωρίζουμε ότι τα σχέδια του Bάσα τροποποιήθηκαν μετά την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών.
Το πλοίο είχε σημαντικά υπερυψωμένη υπερδομή, με δύο καταστρώματα – πολυβολεία. Τα ύφαλα του πλοίου γεμίστηκαν με μεγάλες πέτρες, οι οποίες λειτουργούσαν ως έρμα για να διατηρούν το σκάφος επάνω στο νερό. Ωστόσο το Bάσα ήταν πολύ βαρύ στο άνω του μέρους και οι 120 τόνοι έρματος που κουβαλούσε στα ύφαλα δεν επαρκούσαν.
Το «Βάσα» έμεινε στον βυθό για περίπου τρεις αιώνες, μέχρι τον εντοπισμό του από αρχαιολόγους και στη συνέχεια την ανέλκυσή του. Πλέον, το μεγαλοπρεπές πλοίο εκτίθεται στο πιο δημοφιλές μουσείο της Σκανδιναβίας.
Ο Anders Franzén, ιδιωτικός ερευνητής, ξεκίνησε την αναζήτηση του Βάσα στις αρχές του 1950. Από μικρός ένιωθε γοητευμένος από τα ναυάγια που συνέβαιναν στο αρχιπέλαγος της Στοκχόλμης, κοντά στο πατρικό του σπίτι.
Εξαιτίας των ψυχρών, με χαμηλή περιεκτικότητα οξυγόνου, νερών της Βαλτικής, προστατεύτηκε από τα βακτήρια και τα σκουλήκια που συνήθως καταστρέφουν τα ξύλινα ναυάγια. Ο Anders Franzén εκτίμησε τη σημασία του στοιχείου αυτού για τα πλοία που είχαν βυθιστεί στη Βαλτική και το 1956 ανακάλυψε το Βάσα.
Μαζί με το Bάσα ανασύρθηκαν 14.000 περίπου ξύλινα αντικείμενα, μεταξύ των οποίων υπήρχαν και 700 γλυπτά. Η διαδικασία διατήρησης αυτών των αντικειμένων έγινε ξεχωριστά, ενώ στη συνέχεια τα αντικείμενα αυτά τοποθετήθηκαν και πάλι επάνω στο πλοίο, στις αρχικές τους θέσεις. Η όλη αποστολή ήταν σαν να προσπαθεί κανείς να λύσει ένα τεράστιο παζλ.
Τα πολεμικά πλοία του δεκάτου εβδόμου αιώνα δεν ήταν απλώς πολεμικές μηχανές, αλλά πλωτά παλάτια. Τα γλυπτά που διασώθηκαν έφεραν ίχνη από επίχρισμα χρυσού και βαφή. Από τις αναλύσεις που έγιναν με σύγχρονες μεθόδους, προκύπτει ότι ήταν βαμμένα με ζωντανά χρώματα επάνω σε κόκκινο φόντο.
πηγή πληροφοριών : https://www.vasamuseet.se/el
Στους παρακάτω συνδέσμους μπορείτε να δείτε το πλοίο Vasa .