Η Εγνατία οδός κατά τη Ρωμαϊκη περίοδο!!
5 Μαΐου 2021Χριστίνα Καρρά- Γλυκό κουταλιού λεμόνι
6 Μαΐου 2021Οι Πανελλήνιες εξετάσεις των μαθητών της Γ’ Λυκείου σύμφωνα με την τελευταία ανακοίνωση από το υπουργείο Παιδείας, θα διεξαχθούν στις 14-15 Ιουνίου του 2021…
”Δίνουμε πανελλήνιες ” , ”έχουμε άγχος” , ”για να δούμε θα τα καταφέρουμε” Οι πιο συχνές φράσεις που λέμε οι γονείς όταν τα παιδιά μας δίνουν πανελλήνιες εξετάσεις.
Οι πανελλήνιες εξετάσεις για τους περισσότερους μαθητές είναι το σταυροδρόμι όπου τα όνειρα της εφηβικής ζωής εκπληρώνονται, η είσοδος στο πανεπιστήμιο είναι η απαρχή για την κατάκτηση της αυτονομίας .
Για τους γονείς, η επιτυχία στις εξετάσεις είναι μια αυτό-επιβεβαίωση ότι μεγάλωσαν σωστά το παιδί τους, μια ανακούφιση και αποφόρτιση για μελλοντικά άγχη.
Συνοψίζοντας αυτά τα δυο προκύπτει ο ορισμός του τι εννοούμε παννελήνιες εξετάσεις και τι σημαίνει επιτυχία σ’αυτές.
Η επιτυχία στις πανελλήνιες εξετάσεις και η συνακόλουθη εισαγωγή σε κάποιο από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας ταυτίζεται από γονείς, εκπαιδευτικούς, αλλά και το σύνολο της κοινωνίας με την ολοκλήρωση μίας μακρόχρονης εκπαιδευτικής προσπάθειας,
την επιβεβαίωση των ίδιων των γονιών ως προς την μαθησιακή πορεία και απόδοση των παιδιών τους και, κυρίως, με την εξασφάλιση ενός επαγγελματικού μέλλοντος για τον έφηβο.
Εδώ φυσικά είναι που κάνουμε το λάθος οι γονείς διότι πιστεύουμε ότι οι πανελλήνιες είναι εξετάσεις ζωής.
Οι πανελλήνιες εξετάσεις απλά κρίνουν τις προσωπικές επιδόσεις του παιδιού σε ένα συγκεκριμένο γνωστικό πεδίο. Η ζωή και η πορεία του στην ενήλικη ζωή , καθορίζετε μερικώς απο τις πανελλήνιες , χωρίς όμως και να αποτελούν το κυρίαρχο για την εξέλιξη του.
Επενδυμένες με τέτοιες προσδοκίες λοιπόν, επόμενο είναι οι Πανελλήνιες εξετάσεις να συνοδεύονται από έντονο άγχος, φόβους και ανησυχίες, τόσο από τους ίδιους τους υποψήφιους, όσο και από τους γονείς ή το στενό τους περιβάλλον.
Το βάρος αυτού του άγχους για τον ίδιο τον υποψήφιο είναι υπερβολικά μεγάλο:
έχει το άγχος για την προετοιμασία, την απομνημόνευση μεγάλου όγκου πληροφοριών, τις διαρκείς επαναλήψεις, τα τεστ.
Καλείται όμως να διαχειριστεί το άγχος των γονιών του αναφορικά με την επιτυχία του, των καθηγητών που πιέζουν για επιδόσεις, αλλά και της ευρύτερης κοινωνίας, που στη διάρκεια των Πανελληνίων περιστρέφει την ειδησεογραφία γύρω από αυτές.
Αυτή η ψυχική επιβάρυνση σε συνδυασμό και με τις φυσιολογικές μεταβολές που προκαλεί η εφηβεία, φέρει τους υποψήφιους σε μία κατάσταση, η οποία μπορεί να βιωθεί με πολυάριθμους τρόπους.
Οι γονείς στις πανελλήνιες εξετάσεις και ο ρόλος τους
.Αποφεύγουμε να κρίνουμε το διάβασμά του αν είναι πολύ ή λίγο, αν έχει διαλείμματα ή όχι.
Αποφεύγουμε να του φέρνουμε παράδειγμα κάποιο άλλο παιδί γιατί έτσι υπάρχει ο κίνδυνος να υποτιμήσει της δυνατότητες του και θα αυξηθεί κατακόρυφα το άγχος του («ο τάδε πήρε καλύτερους βαθμούς από σένα», «ο αδερφός σου διάβαζε τόσες ώρες κάθε μέρα.).
Στόχος μας είναι να το βοηθήσουμε να δώσει τον καλύτερό του εαυτό και όχι να τον ενθαρρύνουμε να μιμηθεί κάποιον άλλον.
Να έχουμε ρεαλιστικές προσδοκίες που βασίζονται στις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντα του παιδιού. Οι υπέρμετρες φιλοδοξίες, επηρεάζουν τις επιλογές τους και τους κάνουν να θέτουν μη-ρεαλιστικούς στόχους αναλογικά με τις δυνατότητές τους.
Οι εξωπραγματικές προσδοκίες αυξάνουν το άγχος του παιδιού κι αυτό φαίνεται άμεσα στην περίοδο των εξετάσεων.
Το αποτέλεσμα είναι η δημιουργία νευρωτικών ατόμων που μισούν την μάθηση καθώς βιώνουν την επένδυση των άλλων στην απόδοσή τους, κι αυτό τα αγχώνει ακραία.
Φράσεις τύπου «εγώ δεν πληρώνω φροντιστήρια και δεύτερη χρονιά», «δε δίνω χρήματα για εξωτερικό», «έχω επενδύσει οικονομικά στο μέλλον σου και πρέπει να μου το ξεπληρώσεις»
είναι απαγορευτικές και αν υπάρχει γονέας που χρησιμοποιεί τέτοιες εκφράσεις , να πάει ο ίδιος να δώσει πανελλήνιες . Ποτέ δεν είναι αργά και θα έχει ευθύνη της επένδυσής του.
Είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι οι γονείς στις πανελλήνιες εξετάσεις των παιδιών ,
πρέπει να μπορέσουμε να διαχειριστούμε το δικό μας άγχος χωρίς να το μεταφέρουμε στο παιδί. Οι εξετάσεις αφορούν κυρίως το παιδί και όχι τους γονείς.
Είμαι δίπλα σου να σε ακούσω και να μειώσω το άγχος σου , να σου πω ότι κάνε την προσπάθεια σου και να ξέρεις ότι τελειώνοντας το Λύκειο δεν τελειώνει τίποτα,
αντίθετα τότε αρχίζουν όλα και κάποτε οι πανελλήνιες θα σου μοιάζουν ότι ήταν περίπατος.
Η σχέση μας και η αγάπη μας για το παιδί μας δεν έχει καμία απολύτως σύνδεση με τις επιτυχίες και τις αποτυχίες τουκαι είναι σημαντικό να το ακούσουν τα παιδιά.
Αυτό θα το κάνει να μάθει ότι η επιτυχία ή αποτυχία του στις εξετάσεις δεν ορίζει την αγάπη των γονιών του κι έτσι θα συνειδητοποιήσει ότι οι εξετάσεις αφορούν τον ίδιο κυρίως κι όχι τους γονείς του.
Στα διαλείμματά του να του μιλάμε για απλά θέματα και ζητήματα που τον ενδιαφέρουν άρα τον ξεκουράζουν.
Αν κατά τους διαγωνισμούς, δεν έχει γράψει σε κάποια μαθήματα καλά, μην τα αποπάρουμε.
Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή, γιατί ίσως απογοητευτεί και τα παρατήσει εντελώς.
Ενθαρρύνουμε την προσπάθειά του στα υπόλοιπα μαθήματα κι όταν τελειώσουν όλα, δίνουμε λίγο χρόνο στο παιδί να ηρεμήσει και μετά συζητάμε ψύχραιμα μαζί για το τι μπορεί να έφταιξε.
Και κάτι τελευταίο αλλά ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ. Οι δύο γονείς να κρατούν κοινή στάση.
Όποιες διαφορές ας παραμεριστούν αυτή την περίοδο ώστε να τους νοιώσει σύμμαχους του.
Πόσο μάλλον αν του πείτε ότι θα είστε δίπλα του σε ότι χρειαστεί ανεξαρτήτως του αποτελέσματος… ΚΑΙ ΝΑ ΤΟ ΕΝΝΟΕΙΤΕ !
Καλή επιτυχία στους μαθητές που θα κάνουν την προσπάθεια τους και αυτό που πρέπει να θυμούνται , να διαλέξουν τι θέλουν να κάνουν στη ζωή τους που να τους κάνει χαρούμενους.
Δεν υπάρχει ωραιότερο συναίσθημα να πηγαίνεις στη δουλειά σου και να νιώθεις χαρούμενος. Όχι τι θα κάνει χαρούμενους τους γονείς αλλά τους ίδιους…
Οι φωτογραφίες είναι από τη Nature Pharm